EDUSCRUM

Vorig schooljaar zijn we binnen havo 2 op zoek gegaan naar werkvormen, waarmee we de leerlingen meer eigenaar kunnen maken van hun eigen leerproces. We zijn uitgekomen op Eduscrum. EduScrum is een actieve samenwerkingsvorm, waarmee leerlingen in teams opdrachten maken volgens een vast ritme. Zij plannen en bepalen zelf hun activiteiten en houden de voortgang bij. De leraar 'bepaalt' de opdrachten, coacht en geeft raad.


Leerlingen uit havo 2 vertellen over de opdrachten, die zij gedaan hebben!

OP REIS DOOR EUROPA

Kevin, H2B:
Toen het eduscrummen nieuw was hadden we als eerste sprint Reis door Europa. Omdat het nieuw was wisten we niet wat we moesten verwachten. Met Reis door Europa moesten we een aantal opdrachten maken, waaronder het maken van een reisdoos met een aantal landen en dingen uit die landen. Ik vond deze sprint erg leuk om te doen omdat er veel leuke opdrachten tussen zaten zoals dingen vertalen en het voeren van een telefoongesprek in een andere taal, dit hadden we het nog nooit hadden gedaan.

TINY HOUSES

Hieke, H2A:

Bij de scrum tiny house zaten de vakken aardrijkskunde, natuurkunde, biologie, Nederlands en kunst erbij. Mijn ervaringen van deze scrum waren best goed, want ik wist nog niet wat een tiny house was. Maar door deze scrum heb ik daar meer over geleerd en zelfs een gemaakt. En mij lijkt het ook wel leuk om voor een keer daar in te wonen. In het groepje zelf gingen het samenwerken best goed.


ECOLOGISCHE MODE

Daphne, H2A:

De scrum over ecologisch mode was met de vakken Duits, Beeldende vorming, Nederlands en biologie. Met een groepje van vijf moesten we twee producten maken. Wij kozen een mannentasje en een schoudertas voor school. Daarvoor maakten we eerst een moodboard (met tekst in het Duits!) met daarop de kleuren en materialen. Bij Nederlands moesten wij een grote opdracht maken over infographics en daarbij teksten maken. Verder maakten we bij Duits een opdracht op de site over het hoofdstuk. Bij biologie schreven wij een tekst over hoe wij ons product zo ecologisch mogelijk konden maken. Ik heb zeer goede ervaringen bij deze scrum gehad. Ik vond het ook heel leuk om zelf zo’n product te bewerken. Ik had een goed groepje die goed werkte en dat vond ik ook wel fijn. Wij hadden wel wat weinig tijd. We hadden 2 weken om alles af te ronden en dat werd een beetje krap maar het is wel gelukt.

DE OLYMPISCHE WINTERSPELEN

Jasper, H2B:
Met de Sprint over Olympische spelen kregen alle groepen een sport toegewezen dat werd uitgevoerd op de Olympische spelen.

We mochten zelf de groepen maken. Mijn groep had Biatlon. De vakken die bij de sprint hoorden waren: Nederlands, Aardrijkskunde, Natuurkunde, Duits, Biologie en Wiskunde.

Aan het eind van de sprint moest iedereen een filmpje maken van alle opdrachten, die je had gemaakt met je groep.